Föreläsning 2: Att bli kollegor genom inkluderande forskning

Här kommer en presentation av konferensen andra föreläsare under förmiddagens tema 1: “Otillgänglighet som hinder och möjliga strategier: exempel från samarbeten med Döva och personer med intellektuell funktionsnedsättning”.

Om Kristín Björnsdóttir & Ragnar Smárason

På foto syns Kristín till vänster och Ragnar i mitten i ljus skjorta och fluga. De är omgivna av tre andra kollegor och vinkar mot kameran, glada efter att ha mottagit ett pris, som Ragnar håller upp.

Kristín Björnsdóttir är professor i funktionshinderforskning vid Islands universitet och Ragnar Smárason är projektledare vid Islands universitet.

Att bli kollegor genom inkluderande forskning

I vår presentation kommer vi berätta om vårt samarbete som inleddes i januari 2015. Kristín är professor vid Islands universitet och hade tillgång till forskningsmedel. Hon kunde anställa Ragnar för att arbeta med henne i ett forskningsprojekt om jämställdhet och personer med inlärningssvårigheter. Vi kommer beskriva hur vi gick från relation som forskare utan funktionshinder och funktionshindrad samarbetspartner till en bättre balanserad relation som kollegor. Vi kommer att diskutera varför det var viktigt för oss och för vårt forskningsprojekt. Vi kommer att ge råd om hur man framgångsrikt kan bedriva inkluderande forskning och fallgropar att undvika.

1 mars 2022

Evenemang