Föreläsning 3: Varför får vi inte drömma? Att samskapa historier om våra egna liv

Här kommer en presentation av konferensen tredje föreläsare under eftermiddagens tema 2: “Samverkan mellan forskning och funktionsrättsorganisationer: exempel från projekt om rätten till ett liv som andra”.

Om Sally Whitney-Mitchell, Katy Evans och Kirsty Liddiard

Sally, Kirsty och Katy runt ett bord, där Sally och Katy syns sitta i sina permobiler och med sina assistanshundar nedanför sig.

Sally Whitney-Mitchell är forskare med speciellt intresse för personer med funktionsnedsättningar, deras funderingar kring funktionsnedsättning och assistanshundars inverkan på deras liv. Sally använder deltagarbaserade metoder och virtuell teknologi samt arbetar och skriver (både akademiskt och för en bredare publik) från sitt hem som medforskare i olika projekt tillsammans med University of Sheffield, Scope, Youth Employment UK, Canine Partners och Open University.

Katy Evans arbetar för Changing Our Lives, en funktionsrättsorganisation som kämpar för rätten för personer med funktionsnedsättningar och/eller psykisk ohälsa att leva vanliga liv. Katy var också rådgivare till den brittiska regeringen i samband med 2014 års Special Educational Needs and Disability (SEND) reform. Utöver detta arbetade hon för the Council for Disabled Children för att nationellt förbättra samarbetet med unga personer med funktionsnedsättningar.

Kirsty Liddiard är seniorforskare vid utbildningsvetenskapliga institutionen vid Sheffields universitet och medledare av ett tema i iHuman forskargrupp. Hon är författare till The Intimate Lives of Disabled People (2018, Routledge) och medredaktör för Palgrave Handbook of Disabled Children’s Childhood Studies (2018, Palgrave) tillsammans med Tillie Curran och Katherine Runswick-Cole.

Varför får vi inte drömma? Att samskapa historier om våra egna liv

I denna presentation kommer vi beskriva de politiska och praktiska delarna av samskapande/deltagarbaserad forskning med unga personer med funktionsnedsättningar. Vi fokuserar på ett konst-informerat, samskapat forskningsprojekt, Living Life to the Fullest, som resulterat i ett medforskarskollektiv bestående av unga personer med funktionsnedsättningar. Samskapande är ett etablerat forskningssätt, men vårt arbetssätt grundat på samarbete som ett team, har lett oss till att utveckla inkluderande forskning som involverar virtuella, narrativa och konstnärliga samhällsvetenskapliga forskningsmetoder på nyskapande arbetssätt.

För mer information om projektet, se följande länk: Living Life to the Fullest (öppnas i ny flik).

1 mars 2022

Evenemang