Föreläsning 1: Kommunikation utan hinder: Fallet med döva och hörselskadade studenter och lärare inom högskolan

Här kommer en presentation av konferensen första föreläsare under förmiddagens tema 1: “Otillgänglighet som hinder och möjliga strategier: exempel från samarbeten med Döva och personer med intellektuell funktionsnedsättning”.

Om Anja Werner

Porträtt av Anja Werner.

Dr Anja Werner är forskare i historia vid University of Erfurt i Tyskland, specialiserad på kunskapshistoria och kunskapsproduktion ur minoriteters och icke-västerländska personers perspektiv under 1800-talet och 1900-talet (framförallt Black och/eller döva personers erfarenheter). Hon håller just nu på att avsluta en bok om internationella influenser på expertis-diskurser kring dövhet i det tidigare delade Tyskland, inklusive perspektiv från döva intressenter. Tillsammans med Marion Schmidt vid den medicinska fakulteten vid Göttingens universitet, organiserar Anja ett dövhistoriskt nätverk i tysktalande länder.

Kommunikation utan hinder: Fallet med döva och hörselskadade studenter och lärare inom högskoleutbildning

Som ett resultat av sin historiska forskning har Anja Werner utvecklat ett intresse för språkbarriärer inom utbildning, speciellt för personer med sensoriska funktionsnedsättningar. Vid Erfurts universitet är hon aktivt involverad i att organisera lärande inom historia och forskningsaktiviteter på ett inkluderande sätt så att döva studenter och akademiker kan delta. En arbetsgrupp formades våren 2021 med hörande och personer med hörselnedsättningar inom fakulteten och med studenter knutna till historia institutionen.

“I återkommande tillgängliga möten har vi definierat utmaningar och lösningar, vilka vi nu prioriterar. Som ett första steg håller vi på att utveckla en kurs för att öka medvetenheten kring barriärer inom akademin med ett speciellt fokus på personer med hörselnedsättningar. Denna kurs kommer att börja vårterminen 2022 för första gången och vi kommer också testa och diskutera lösningar, som till exempel direkt transkribering (både automatisk transkribering och transkribering av människor). Ett jättebra fynd var Etherpad, vilket vi till en början bara använde för direkt transkribering men som vi nu också hittat andra användningsområden för som gör undervisningen mer tillgänglig för alla. Den senare punkten var till viss del ett förvånande fynd: att reducera barriärer betyder inte bara högre kostnader och att göra justeringar för några få personer med speciella behov – det ökar faktiskt undervisningskvalitén för alla inblandade. Utöver detta, när man väl börjar diskutera eventuella lösningar kan många intressanta möjligheter också upptäckas. Som ett nästa steg ska vi utveckla workshop-koncept för andra universitet och intresserade företag för att träna personer, och en vetenskaplig artikel är på gång att publiceras.”

1 mars 2022

Inlägget postades i

Evenemang

Write a comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *