Föreläsning 4: Reflektioner kring att arbeta med andra: utbyte eller exploatering?

Här kommer en presentation av konferensen fjärde föreläsare under eftermiddagens tema 2: “Samverkan mellan forskning och funktionsrättsorganisationer: exempel från projekt om rätten till ett liv som andra”.

Om Sarah Earle

Porträtt av Sarah Earle.

Professor Sarah Earle är medicinsk sociolog med expertis inom tolkande kvalitativ forskning som fokuserar på ‘utsatta’ grupper. Hon är speciellt intresserad av att utforska normbrytande erfarenheter kring reproduktion, sex och hälsa. Sarah arbetar vid The Open University i Storbritannien.

Reflektioner kring att arbeta med andra: utbyte eller exploatering?

Vad betyder det att ’jobba tillsammans’? Vad krävs för att jobba effektivt tillsammans? I Storbritannien finns en stark förväntan att samarbeta över ämnesgränser, men samtidigt en väldigt konkurrensbetonad finansieringssituation som påverkar våra tillvägagångssätt och samarbeten.

I denna presentation ger jag mina reflektioner kring att etablera nätverk och partnerskap inom flera olika forskningsprojekt:

• Etableringen av The Sexuality Alliance, ett multidisciplinärt och multiprofessionellt konsortium av organisationer som jobbar för att stödja frågor om sexualitet och intimitet för unga personer med livsbegränsande och/eller livshotande diagnoser
  • Ett projekt som undersöker oavsiktliga konsekvenser av COVID-19-pandemins restriktioner och rekommendationer för unga vuxna som upplever livsbegränsande och/eller livshotande diagnoser
  • Ett projekt som undersöker beslut kring preventivmedel för kvinnor med intellektuella funktionsnedsättningar.

Jag kommer i föreläsningen fundera över vad som fungerat bra och varför, och för vem, samt dilemman med att jobba tillsammans som kan uppstå för forskare och akademin.

För mer information om några av dessa projekt och frågor, se nedan länkar:

• Vetenskaplig artikel ‘Involving young people and adults with life-limiting conditions in research on sex: the intersections of taboo and vulnerability’: Länk (öppnas i ny flik)
  • Vetenskaplig artikel ‘A critical reflection on accessing women with learning disabilities to participate in research about sensitive subjects through organisational partnerships’: Länk (öppnas i ny flik).
  • Vetenskaplig artikel ‘Contraceptive choices for women with learning disabilities’: Länk (öppnas i ny flik).
  • Hemsida för The Open University Sexuality Alliance: Länk (öppnas i ny flik).
  • Vetenskaplig artikel ‘Editorial – Talking about sex, relationships and intimacy: new guidance and standards for nurses and other health and social care professionals working with young people with life-limiting and life-threatening conditions’: Länk (öppnas i ny flik).
1 mars 2022

Evenemang