Lättläst: Föreläsning 2, Inkluderande forskning har gjort oss till kollegor.

Här kommer en beskrivning
av Kristín Björnsdottír och Ragnar Smárasons föreläsning
“Inkluderande forskning har gjort oss till kollegor”

Foto av Kristín, Ragnar och tre kollegor.
På fotot står Kristín till vänster. Ragnar står i mitten och håller i ett pris som de har fått. På fotot är också tre andra kollegor. Alla är glada och vinkar mot kameran.

År 2015 började Kristín Björnsdottír
och Ragnar Smárason
att samarbeta i ett projekt om jämställdhet
och personer som har svårt att lära sig saker.

Kristín Björnsdottír är professor vid Islands universitet
i forskning om funktionshinder.
Hon hade pengar för att starta ett nytt projekt.
Ragnar Smárason blev anställd som ledare för projektet.
I projektet har Kristín och Ragnar samarbetat
med personer som har funktionsnedsättning.

I början av projektet tänkte de mycket på
vem som var forskare utan funktionsnedsättning
och vem som var en partner de samarbetade med
som har funktionsnedsättning.
Men efter en tid i projektet var alla bara kollegor.
Det var också viktigt för forskningen. ”Vi kan nu ge bra råd till andra
hur att göra forskningen inkluderande
och vilka misstag man inte ska göra”,
säger Kristín och Ragnar.

1 mars 2022

Inlägget postades i

Okategoriserade

Write a comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *