Öppet seminarium om samskapande forskningsmetoder med Alice Schippers

Porträtt av Alice Schippers

Den 11 april kl 12.00–13.00 hålls ett digitalt seminarium på engelska med professor Alice Schippers, som kommer att vara på besök vid Socialhögskolan, Lunds universitet.

Centering the Margins: Perspectives on Collaborative Knowledge Production
Professor Alice Schippers från University of Humanistic Studies i Utrecht på uppdrag av Disability Studies in Nederland.

Översättning: “Centrering av marginalerna: Perspektiv på samskapande kunskapsproduktion”

Alice Schippers föredrag kommer att bygga på hennes omfattande erfarenheter av kollaborativa och inkluderande forskningsmetoder. Hennes arbete har fokuserat på samarbeten med personer med intellektuella funktionsnedsättningar, socialarbetare och samhällsarbetare, bland andra. Bland de viktigaste resultaten finns gemensam utveckling av utbildningsmoduler om hur man organiserar inkluderande metoder i olika stadier av forskningsprojekt. I detta föredrag kommer hon att fokusera på diskriminering och exkludering i akademisk praxis, baserat på stigma och implicita normer – och följaktligen marginalisering – om kunskap och kunskapsproduktion. Med utgångspunkt i erfarenheter från personer som själva har varit föremål för marginalisering kommer hon att betona det ofta hörda mantrat “ingenting om oss utan oss” som ett viktigt övervägande för beslutsfattare, forskare och yrkesverksamma som vill skapa mer rättvisa och inkluderande metoder.

Efter föredraget kommer det att finnas gott om tid för frågor och diskussion.

Mer information om Alice Schippers: Hemsida (öppnas i ny flik).

Zoom-länk: https://lu-se.zoom.us/j/67449276313
Föranmälan endast om du har tillgänglighetsbehov, kontakt julia.bahner(a)soch.lu.se

Seminariet arrangeras tillsammans med Centrum för forskning om funktionshinder (CFF) vid Uppsala universitet (länk).

9 februari 2024

Evenemang